Aggredi auttaa väkivaltarikollisia löytämään uuden identiteetin

HelsinkiMission Aggredi-ohjelma täyttää kymmenen vuotta. Aggredi auttaa vakavaan, kodin ulkopuoliseen väkivaltaan syyllistyneitä henkilöitä irti väkivallan kierteestä. Vuosikymmenessä Aggredi on kasvanut väkivaltatyön merkittäväksi asiantuntijaksi sosiaali- ja terveysalalla.

Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen, nykyisen Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin tekemän tutkimuksen mukaan Aggredi-ohjelman loppuun asti käyneistä asiakkaista 75 % lopettaa väkivaltarikokset. Prosessin läpikäyminen on kuitenkin vaativaa, asiakkaan tulee olla motivoitunut elämäntavan muutokseen. Usein vaikuttava kimmoke on henkilön perhe, kotona odottavat pienet lapset ja puoliso.

Aggredin vastaava työntekijä Petri Salakka kertoo, että väkivaltarikolliset olivat pitkään unohdettu asiakasryhmä sosiaalialalla.

– Monesti katuväkivallan tekijät mielletään vaarallisiksi tai ajatellaan, että heitä on vaikea tai mahdoton auttaa. Aggredi on kuitenkin osoittanut tällaiset ennakkoluulot vääriksi. Ihmisellä ei ole tarvetta olla väkivaltainen sellaista tahoa kohtaan, jossa hän kokee tulevansa kuulluksi, Salakka kuvailee.

Aggredissa autetaan asiakasta löytämään uusi identiteetti, johon ei enää automaatttisesti kuulu väkivaltainen käyttäytyminen. Uusi minäkuva voi sitoutua lapsiin, puolisoon, opiskeluun tai työhön, joista henkilö ottaa vastuun.

Aggredi toimii Helsingin Kurvissa, juuri niissä maisemissa, missä katuväkivalta on arkea. Viihtyisissä vastaanottotiloissa työskentelee viisi väkivaltatyöntekijää, joista jokaisella on vankka kokemus rankkaa elämää viettäneiden ihmisten kohtaamisessa.

– Todennäköisesti olemme onnistuneet nimenomaan siksi, että asiakkaita kuunnellaan ja heitä kohdellaan kunnioittavasti, tasa-arvoisesti, tuomitsematta ja ilman menneisyyden taakkaa, Salakka arvioi.

Aggredin toiminnan juuret ovat 1990-luvun alkupuolella aloittaneessa Walkers-nuorisokahvilassa, jossa alettiin miettiä keinoja nuorten väkivaltatilanteiden ehkäisyyn ja niihin puuttumiseen.

Nykyisin Aggredin asiakkuutta määritteleviä rikoskriteerejä ovat pahoinpitelyt, ryöstöt, henkirikokset ja niiden yritykset. Lisäksi Aggredin kohderyhmää ovat vakavia väkivallantekoja suunnittelevat asiakkaat, vakavimmillaan koulu- ja/tai joukkosurmaa suunnittelevat henkilöt. Kohderyhmän ikähaitaria on laajennettu nuorista keski-ikäisiin, 18–49 vuotta.

Mainosfilmi väkivaltarikollisten auttamiseksi

Aggredi julkaisee juhlavuotensa kunniaksi filmin, jonka teki mainoselokuvatuotantoyhtiö Darlings. Kohde, katuväkivallan tekijät, tarjosi filmin tekijöille kiinnostavan aiheen.

Haasteena oli tehdä filmi, joka koskettaisi sekä Aggredin asiakkaita, että työtä tukevia tahoja. Darlingsin tuottaja Elina Raitis kertoo, että ratkaisuksi muodostui yksinkertainen kuvakerronta ja vahva ja todenmukainen spiikki. Lopputulos on puhutteleva.

– Hyväntekeväisyys on Darlingsille tärkeä asia ja koska olemme filmin tekijöitä, halusimme auttaa tavalla, jonka osaamme. Pyysimme mukaan talkoisiin joukon ammattilaisia ja teimme filmin Aggredille pro bono, kertoo Elina Raitis.

Filmi julkaistaan Aggredin 10-vuotisjuhlaseminaarissa 27.10. ja on sen jälkeen katsottavissa HelsinkiMission YouTube-tililtä.

Lisätietoja:

Aggredin vastaava työntekijä Petri Salakka, puh. 041 448 9849, petri.salakka@helsinkimissio.fi

Viestintäpäällikkö Kristiina Backberg, HelsinkiMissio, puh. 044 733 1544, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi

Mainosfilmistä:

Tuottaja Elina Raitis, tuotantoyhtiö Darlings, 050 534 4248, elina@darlings.fi