HelsingforsMission lyfter fram diskussionen om ensamhet på SuomiAreena i Björneborg

HelsingforsMission ordnar ett diskussionstillfälle om ensamhet och en konsert med artister från specialmusikskolan Resonaari på Purje-scenen 11.7 kl. 17-19.

Över 400 000 finländare upplever sig vara ensamma. Ensamheten påverkar kännbart den fysiska hälsan och ökar dödsrisken mer än till exempel övervikt. Känslan av ensamhet orsakar stort lidande och inverkar negativt på hälsa, välmående och glädje.

− Det finns två åldersgrupper som känner sig mer ensamma än andra. Det är över 80-åringar (5−10 % av dem) samt barn- och ungdomar, där upp till 20 % ofta eller tidvis känner sig ensamma. Den nyaste forskningen, t.ex. Niina Junttilas publikationer, stärker uppfattningen av att ensamhet är ett livsfarligt fenomen som inte får förringas. Vi vill hämta diskussionen om ensamhet, vår tids folksjukdom, till SuomiAreena, säger HelsingforsMissions verksamhetsledare Olli Valtonen.

Diskussionstillfället Lämna ingen ensam

Ensamhet är knappast en främmande känsla för någon – var och en upplever ensamhet någon gång i livet. Enligt undersökningar känner sig 400 000 finländare ensamma. Vart fjärde barn saknar en människa att prata med. I ett samhälle där det är en dygd att klara sig själv och ensamheten går i arv, kan också en ledare känna sig som det osynliga barnet.

I panelen:

Niina Junttila, professor i pedagogisk psykologi, Åbo universitet
Mikael Pentikäinen, verkställande direktör, Företagarna i Finland
Olli Valtonen, verksamhetsledare, HelsingforsMission
Karlos Kotkas, frivillig pappamentor, HelsingforsMission
Maija Vilkkumaa, artist

Raisa Rauhamaa och Marketta Mattila leder diskussionen. Språket är finska.

Resonaari soi -konserten

Följande artister från musikskolan Resonaari uppträder på Purje-scenen klockan 18: landets officiella mormorsband Riskiryhmä, trumslagaren Eemeli, sångaren-keyboardisten Eero och husbandet Resonaarigroup. Stjärnartist är Maija Vilkkumaa.

I Resonaari spelar alla

Musikskolan Resonaari erbjuder musikundervisning för personer med utvecklingsstörning eller annorlunda inlärningssätt samt ordnar konserter. Målgruppen är elever som på grund av skada, sjukdom eller liknande orsak har svårt att delta i undervisningen vid en traditionell musikskola.

Resonaari har för tillfället över 270 elever. Under årens lopp har hundratals elever med annorlunda inlärningssätt studerat vid skolan.

HelsingforsMission finns på plats i tältet för medborgarengagemang på Kansalaistori, där man kan bekanta sig med olika organisationer inom social- och hälsobranschen och hitta sitt eget sätt att medverka och hjälpa till. HelsingforsMission dejourerar på måndag 11.7 kl. 9-13 och tisdag 12.7 kl. 13-17.

Mer information:

Kommunikationschef Kristiina Backberg, 044 733 1544, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi

Resonaaris ledare Markku Kaikkonen, 0400 766 712, markku.kaikkonen@resonaari.fi