HelsinkiMissio tuo yksinäisyyskeskustelun SuomiAreenalle Poriin

HelsinkiMissio järjestää Älä jätä ihmistä yksin -keskustelutilaisuuden ja Resonaari soi –konsertin 11.7. klo 17.00-19.00 Purje-lavalla.

Yli 400 000 suomalaista kokee itsensä yksinäiseksi. Yksinäisyys vaikuttaa merkittävästi fyysiseen terveydentilaan kasvattaen kuolemanriskiä enemmän kuin ylipaino. Yksinäisyyden kokemus on vakavaa kärsimystä aiheuttava asia, joka vaikuttaa kielteisesti terveyteen, hyvinvointiin ja onnellisuuteen.

− Kahdessa ikäluokassa on yksinäisiä vielä enemmän kuin muissa. Yli 80-vuotiaiden ikäryhmässä (5−10 %) sekä lasten ja nuorten joukossa – heistä jopa 20 % kokee itsensä usein tai ajoittain yksinäiseksi. Uusin tutkimus, esimerkiksi Niina Junttilan julkaisut vahvistavat käsitystämme siitä, että kyse on hengenvaarallisesta ilmiöstä, jota ei saa vähätellä. Haluamme tuoda keskustelun yksinäisyydestä, aikamme kansantaudista, SuomiAreenalle sanoo HelsinkiMission toiminnanjohtaja Olli Valtonen.

Älä jätä ihmistä yksin -keskustelutilaisuus

Yksinäisyys ei ole kenellekään vieras tunne, sillä jokainen kokee elämässään joskus yksinäisyyttä. Tutkimuksen mukaan 400 000 suomalaista kokee itsensä yksinäiseksi. Joka viides lapsi on vailla ihmistä, jolle voisi puhua. Yksinäisten soturien ja periytyvän yksinäisyyden yhteiskunnassa myös johtaja voi tuntea itsensä näkymättömäksi lapseksi.

Keskustelijoina:

Niina Junttila, kasvatuspsykologian professori, Turun yliopisto

Mikael Pentikäinen toimitusjohtaja, Suomen Yrittäjät

Olli Valtonen, toiminnanjohtaja, HelsinkiMissio

Karlos Kotkas, vapaaehtoinen isämentori, HelsinkiMissio

Maija Vilkkumaa, artisti

Keskustelun juontavat Raisa Rauhamaa ja Marketta Mattila

Resonaari soi –konsertti

Purje-lavalle nousevat klo 18 Resonaarin esiintyjät: valtakunnan virallinen mummobändi Riskiryhmä, rumpali Eemeli, laulaja-kosketinsoittaja Eero ja housebändinä Resonaarigroup. Tähtiartistina Maija Vilkkumaa.

Resonaarissa kaikki soittaa

Resonaarin musiikkikoulu tarjoaa kehitysvammaisille ja muille erilaisille oppijoille taiteen perusopetuksen mukaista soitonopetusta ja tuottaa ja toteuttaa konsertteja. Kohderyhminä ovat oppilaat, joiden on vamman, sairauden tai muun vastaavan syyn takia vaikeaa tai mahdotonta osallistua perinteisen musiikkikoulun opetukseen.

Resonaarissa opiskelee tällä hetkellä yli 270 oppilasta. Vuosien aikana koulussa on opiskellut satoja erilaisia oppijoita.

HelsinkiMissio on paikalla Kansalaistoimintateltassa Kauppatorilla, jossa voi tutustua sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintaan ja löytää itselleen mielekkään tavan auttaa ja toimia. HelsinkiMissio päivystää maanantaina 11.7. klo 9-13 ja tiistaina12.7. klo 13-17.

viestintäpäällikkö Kristiina Backberg, 044 733 1544, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi

Resonaarin johtaja Markku Kaikkonen, 0400 766 712, markku.kaikkonen@resonaari.fi