HelsinkiMissio: Vapaaehtoisvoimin yksinäisyyttä vastaan

HelsinkiMission lähes tuhatta vapaaehtoista yhdistää halu auttaa toista ihmistä. He kokevat toiminnan merkitykselliseksi, antoisaksi ja hauskaksi.

HelsinkiMission tutkijan Hanna Falkin mielestä vapaaehtoistoiminnassa on paljon potentiaalia, jota voisi hyödyntää tehokkaammin. Vapaaehtoistoiminnasta on iloa ja hyötyä sekä sen tekijöille, vastaanottajille että koko yhteiskunnalle.

Vapaaehtoisissa on voimaa

– Järjestöjen organisoima vapaaehtoistoiminta on voimavara, johon yhteiskunnan kannattaisi panostaa nykyistä enemmän. Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on vähintään 70 000 syrjäytynyttä ihmistä, yksinäisyydestä kärsii arviolta puoli miljoonaa kansalaista. Nämä ovat isoja lukuja. Mutta iso on myös vapaaehtoistyötä tekevien lukumäärä, lähes kaksi miljoonaa suomalaista, Falk toteaa.

Vaikka kaikki järjestöt ja kaikki vapaaehtoiset eivät suoranaisesti toimi yksinäisyyden vähentämiseksi, jokainen kohtaaminen ihmisten välillä kuitenkin vaikuttaa siihen, Falk uskoo.

Vapaaehtoisten antamalla tuella erityinen merkitys

Eräs HelsinkiMission tarjoama keino yksinäisyyden ja syrjäytymien kierteen katkaisemiseen on vapaaehtoisten antama tuki lapsiperheille. Tutkimuksen mukaan mentoreiden antama tuki vähensi yksinäisyyden tunnetta, paransi vanhempien jaksamista ja vähensi ammattiavun tarvetta. Vapaaehtoisten apu koettiin monesti jopa ainutlaatuisen arvokkaaksi:

– Suuri osa vanhemmista koki, että vapaaehtoinen mentori toi elämään paljon sellaisia positiivisia asioita ja tukea, jota ei voi saada suhteessa omiin läheisiin tai ammattiauttajaan. Vapaaehtoisella vertaissuhteella on aivan omat erityispiirteensä ja vaikutuksensa, Falk kertoo.

Vapaaehtoistoiminnan organisointi vaatii resursseja

Vaikka vapaaehtoiset toimivat ilman korvausta, laadukas vapaaehtoistoiminnan toteuttaminen vaatii resursseja. Kuluja aiheuttavat vapaaehtoisten rekrytointi, koulutus, koordinointi sekä työnohjaus.

Vapaaehtoistoiminnan tukeminen on kuitenkin hyvä sijoitus: SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n mukaan yksi vapaaehtoistoimintaan käytetty euro tuottaa kuuden euron verran tulosta.

Vapaaehtoisten päivä 3.12.2016

Lauantaina 3.12.2016 vietetään vapaaehtoisten päivää. Vapaaehtoistyötä ja sen tekijöitä tehdään tunnetuksi verkossa, sosiaalisessa mediassa ja eri puolella Suomea järjestettävin tempauksin.

Vapaaehtoisten päivän kampanjan toteuttavat tänä vuonna Kansalaisareena ry verkostoineen yhteistyössä RAY:n, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n, Valtakunnallisen liikunta- ja urheiluorganisaatio Valo ry:n, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssin, Metsähallituksen luontopalveluiden, Opintokeskus Siviksen sekä Kirkkohallituksen kanssa.

HelsinkiMissio mukana vapaaehtoistoiminnan messuilla

Vapaaehtoisten päivän päätapahtuma pääkaupunkiseudulla on vapaaehtoistoiminnan messut Vanhalla Ylioppilastalolla 3.12 klo 14-18. Lähes 80 näytteilleasettajaa esittelee messuilla vapaaehtoistyön mahdollisuuksiaan. Viime vuonna messuilla kävi yli 1000 vapaaehtoistyöstä kiinnostunutta. HelsinkiMissio on mukana messuilla esittelemässä mahdollisuuksia hakeutua vapaaehtoiseksi lapsiperheiden, nuorten ja senioreiden auttamiseksi.

Tutkija Hanna Falk, 050 585 7503, hanna.falk@helsinkimissio.fi

Tutkimukset:

Yksinäisten Suomi, Juho Saari (toim.), Gaudeamus, 2016

HelsinkiMission kyselytutkimus vapaaehtoisille, 2015

Yksinäisyys ja osallistuminen, ATH-tutkimuksen tuloksia. Järjestökentän tutkimusohjelma. Jukka Murto, Oona Pentala, Satu Helakorpi, Risto Kaikkonen (toim.) http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/127100/URN_ISBN_978-952-302...

Vapaaehtoistoiminta lapsiperheiden tukena. Perheiden, ammattilaisten ja vapaaehtoisten kokemukset. HelsinkiMission tutkimusraportti, 2015 http://www.helsinkimissio.fi/sites/default/files/attachments/HM_PeSu_Rap...