Resonaari soi -konsertit 9. ja 10.5. Savoy-teatterissa

Vuodesta 2005 alkaen joka kevät järjestetyt Resonaari soi -konsertit ovat osa Resonaarin musiikkikoulun demokraattisen musiikinopetuksen periaatetta. Näissä konserteissa erilaiset oppijat esiintyvät tasa-arvoisina taiteilijoina suomalaisten suosikkiartistien rinnalla.

Resonaari soi -kevätkonserteissa musiikkikoulun 27 bändiä ja solistit pääsevät parrasvaloihin näyttämään taitonsa Savoy-teatterin monisatapäiselle yleisölle. Kehitysvammaiset tai muulla tavoin erilaiset oppijat tarjoavat kuulijoille koskettavan, rytmimusiikkiin painottuvan konserttielämyksen.

Kahdessa konsertissa esiintyy lähes 120 Resonaarin oppilasta yhdessä tunnettujen artistien kanssa. Vieraileva artisti on yllätys, joka paljastuu vasta illan aikana. Aiempina vuosina konserttia ovat tähdittäneet mm. Paula Koivuniemi, Samuli Edelmann, Maarit Hurmerinta ja Anna Puu.

Bändissä soittamisella on Resonaarin opetuksessa keskeinen rooli. Yhdessä soittaminen on hauskaa, mutta se kehittää myös oppilaiden sosiaalisia taitoja ehkäisten samalla yksinäisyyttä ja syrjäytymistä. Soittotaito nostaa itsetuntoa ja rikastuttaa elämää merkittävällä tavalla. Eräs Resonaarin oppilaista, nuori mies Eero, kiteyttää Resonaarin merkityksen näin:

”Musiikki auttaa mua selviytymään tästä elämästä ja se tuo väriä mun jokaiseen arkipäivään.”

Lisää oppilaiden kommentteja voit katsoa täältä.

Estradin täydeltä esiintymisen iloa

Resonaari soi -konserteissa yleisöllä on mahdollisuus tutustua Resonaarin pitkäjänteisen opetus- ja oppimistyön tuloksiin, siihen mitä kuvionuottien ja maailman johtavien erityismusiikkikasvatuksen asiantuntijoiden ja innostuneiden oppilaiden yhteistyöllä on saatu aikaan.

Maanantaina 9.5. estradille astuvat mm. ”valtakunnan virallinen mummobändi” Riskiryhmä, letkeää kantria soittava Kantribändi sekä hulvaton Hurjapäät. Tiistaina 10.5. esiintymislavan valloittavat mm. Ihmemiehet, ResoRock Girls sekä Trio Törkeät. Resonaarin ammattimuusikkojen kokoonpano Resonaarigroup esiintyy molempina iltoina.

Lippuja voi ostaa hintaan 25 €/konsertti tai 40 €/2 konserttia (+ toimitusmaksu 2,50 €) Lippupalvelusta tai suoraan Savoy-teatterin lipunmyynnistä ilman toimitusmaksua. Konsertin lipputulot ohjataan Resonaarin toimintaan.

Kansainvälisesti tunnustettu erityismusiikkikasvastuksen innovaatiokeskus

Resonaarin musiikkikoulu aloitti erityisryhmien tavoitteellisen musiikkiopetuksen ensimmäisenä Suomessa vuonna 1995 ja on edelleen maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen musiikkikoulu. Resonaarissa opiskelee tällä hetkellä 270 oppilasta.

Resonaarin johtajat Markku Kaikkonen ja Kaarlo Uusitalo ovat keränneet lukuisia palkintoja ja tunnustusta merkittävästä työstään. Viimeksi maaliskuussa 2016 Konserttikeskus ry myönsi Resonaarille Inkku-palkinnon. Palkintoperusteluissa Resonaarin sanotaan edistäneen musiikinopetuksen tasa-arvoa yli 20 vuoden ajan periaatteellaan ”kaikki oppivat soittamaan”.

Resonaarin johtaja Markku Kaikkonen, 0400 766 712, markku.kaikkonen@resonaari.fi

http://www.resonaari.fi, konsertista twiitataan #resonaarisoi