×
Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse. Med att fortsätta godkänner du detta. Läs mer ›
Acceptera

​HelsingforsMissions julutmaning: Låt inte den ensamma vänta

För ensamma människor är högtiderna speciellt svåra. När andra ivrigt väntar på festligheter och familjetid, har den ensamma ingen att vänta på.

– När ensamheten fortsätter från dag till dag blir den ett olyckligt, ångestgivande tillstånd, som den ensamma människan intensivt längtar efter att slippa. Långvarig ensamhet är farlig, den ökar till och med risken att dö i förtid, säger HelsingforsMissions verksamhetsledare Tuula Colliander.

HelsingforsMission för kampanj med temat Tiden är lång för den som väntar i november-december. Kampanjen lyfter fram hur skadlig ensamheten är. Ensamheten försämrar finländarnas välmående och hälsa mer än någon annan enskild faktor.

Kampanjens syfte är att samla medel till organisationens arbete för att hjälpa seniorer, ungdomar och barnfamiljer som lider av ensamhet.

Ensamhet är aldrig ett eget val

 – Ensamheten gör alltid skada. Att känna sig ensam signalerar att människans grundläggande behov av samhörighet inte blir tillgodosett. Känslan aktiverar samma områden i hjärnan som fysisk smärta. Ensamhet är inte en sjukdom, men den leder ofta till allvarliga problem som påverkar livskvaliteten och hälsan, till exempel stress och sömnlöshet, risk för övervikt och hjärt- och kärlsjukdomar, samt hos äldre personer minnessjukdomar. Ensamheten har också ett samband med depression och ångest och ett större rusmedelsintag, berättar HelsingforsMissions sakkunniga Jenny Julkunen.

Speciellt unga vuxna och åldringar lider av ensamhet. Av de finländare som fyllt 70 år lider 300 000, dvs. 30 procent, av ensamhet. Av dem som fyllt 85 år lider 40 procent av ensamhet. Av de unga vuxna finländarna upplever 15 procent, det vill säga nästan var sjätte, en kontinuerlig känsla av ensamhet.

– Låt oss komma ihåg dem som firar jul ensamma, släktingar och bekanta med ett besök eller ett telefonsamtal. Man kan också minska ensamheten genom att delta i HelsingforsMissions julinsamling. Med hjälp av bidragen kan vi varje år möta tusentals hjälpbehövande människor, säger Colliander.

Kampanjen syns bland annat på Clear Channels reklamytor och på sociala medier från och med 19.11.2018.

Kampanjen är planerad av reklambyrån Folk Finland.  HelsingforsMission har fått planeringen, produktionen och medieutrymmet som donationer.

Mer om kampanjen: www.helsinkimissio.fi