×
Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse. Med att fortsätta godkänner du detta. Läs mer ›
Acceptera

HelsingforsMissions julutmaning: våga uppmärksamma de ensamma

Se de ensamma omkring dig-kampanjen lyfter fram ensamhet bland stadsbor.

På HelsingforsMission påträffar vi ensamhet varje dag. Alltför många människor upplever att de är osynliga, t.o.m. värdelösa, i andras ögon, berättar verksamhetsledare Tuula Colliander.

Känslan av att vara osynlig drabbar speciellt ensamma stadsbor. De känner sig speciellt osynliga i situationer när de är omringade av andra människor, t.ex. i caféer där kompisgäng och par umgås sinsemellan. Man kan också bli ensam med sina egna tankar och orosmoment, framförallt om man inte har någon att dela dem med, eller om man upplever att ingen bryr sig.

Colliander påpekar att det behövs en attitydförändring. De ensamma får inte lämnas utanför av finkänsliga skäl. Ingen vill vara utomstående.

Vart femte finländare drabbas tidvis av ensamhet, vart tionde drabbas ständigt. Ensamhet är skadligt för hälsan och för med sig andra problem, såsom fattigdom och sårbarhet.

HelsingforsMission motarbetar ensamhet m.h.a. professionella hjälparbetare och över 700 utbildade frivilliga. Exempel på HelsingforsMissions bevisligen fungerande hjälpmedel är Krisjouren för unga, Senioripysäkki-grupperna, frivilliga stödpersoner och handledare för barnfamiljer, samt Näkemys-programmet för vuxna.

Den ensamma väljer inte att vara ensam

Temat för HelsingforsMissions kampanj i november-december är Se de ensamma omkring dig. Kampanjen eftersträvar att få människor att tänka på hur de förhåller sig till andra: Uppmärksammar eller ignorerar jag främlingar? Är jag vänlig eller ignorant mot mina medmänniskor?

Genom kampanjen samlar vi in pengar för organisationens arbete emot ensamhet bland seniorer, ungdomar och barnfamiljer.

– Ensamhet är ett stort problem som kan lösas genom små handlingar. En empatisk gest, en hälsning, samt alla former av vänlighet och sätt att uppmärksamma andra är exempel på små dåd som kan ha enorm betydelse, konstaterar Colliander.

Se de ensamma omkring dig-kampanjen kan du träffa på i bl.a. Clear Channels reklamskyltar, sociala medier och tryckt media. Kampanjen är planerad av reklambyrå Folk Finland. Designen, produktionen och median har vi fått som donationer.