×
Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse. Med att fortsätta godkänner du detta. Läs mer ›
Acceptera

Nuori on vähän väsynyt -kampanja: koventuneet pärjäämispaineet uhkaavat mielenterveyttä

HelsinkiMission nuorten kriisityö ja tukihenkilötoiminta auttoivat viime vuonna 1100:aa mielen pahoinvoinnista kärsivää nuorta. Yhä useammin pahoinvoinnin syynä ovat koventuneet pärjäämispaineet.

”Tapaamme työssämme Nuorten kriisipisteellä toistuvasti stressaantuneita ja ahdistuneita nuoria aikuisia, jotka kokevat jatkuvaa riittämättömyyden tunnetta. Kilpailuhenkisyys on selvästi yleistynyt”, kertoo HelsinkiMission keskustelu- ja kriisiavun päällikkö Heidi Rouhiainen.

Nuorten kriisipiste ja ruotsinkielinen Krisjouren för unga lievittävät pääkaupunkiseudun hälyttävää tilannetta. Ne tarjoavat nuorille helposti saatavaa keskusteluapua, joka on nuorille maksutonta. HelsinkiMissiosta nuori voi saada myös tukihenkilön.

Kriisipiste auttaa nuoria myös Minä riitän -ryhmien avulla. Kyseessä on Nuorten kriisipisteen luoma ryhmämalli. ”Kun samalla kertaa autetaan useampaa nuorta, he huomaavat, että muutkin kärsivät jatkuvasta suorittamisesta. Ryhmässä yksinäisyyden tunne lievenee”, Rouhiainen toteaa.

Nuorilta aikuisilta puuttuu mahdollisuus keskusteluapuun

HelsinkiMissio kampanjoi toistamiseen touko-kesäkuussa teemalla ”Nuori on vähän väsynyt”. Kampanja nostaa esiin nuorten mielenterveyttä uhkaavat pärjäämispaineet.

Kampanjalla kerätään lahjoituksia Nuorten kriisipisteelle ja tukihenkilötoiminnalle.

”Haluamme, että ihmiset heräävät nuorten hätään. Keskusteluapua täytyy olla helposti saatavilla myös nuorille aikuisille”, toiminnanjohtaja Tuula Colliander painottaa.

Collianderin mukaan tilanne pääkaupunkiseudulla on erityisen vaikea. Keskusteluapua täytyy odottaa useita viikkoja. Kohdistamme kampanjamme kaikille toimijoille: nuorille aikuisille on luotava lisää matalan kynnyksen keskustelupaikkoja, joissa ammattiapua on tarjolla välittömästi.

Kampanja näkyy sosiaalisessa mediassa ja Clear Channelin mainospinnoissa 3.-23.6. Siihen voi tutustua myös Kampin kauppakeskuksen keskusaukiolla keskiviikkona 12.6.2019.

Kampanjan on suunnitellut Mainostoimisto Folk Finland. Suunnittelu, tuotanto ja mediatila on saatu lahjoituksina.

Kampanjasivulle