×
Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse. Med att fortsätta godkänner du detta. Läs mer ›
Acceptera

Resonaarin johtaja Kaarlo Uusitalolle Kultainen Helsinki-mitali

Musiikkiterapeutti Kaarlo Uusitalolle myönnettiin Kultainen Helsinki-mitali hänen ansioistaan erityismusiikkikasvatuksen kehittäjänä. Uusitalo on tehnyt pitkäjänteistä ja merkityksellistä työtä Resonaarin musiikkikoulussa yli 20 vuotta.

Resonaarin johtaja, musiikkiterapeutti Kaarlo Uusitalo kehitti 1990-luvulla kehitysvammaisten oppilaittensa tarpeisiin kuvionuottijärjestelmän. Kuvionuottien avulla kuka tahansa voi oppia soittamaan ja kokea hallitsevansa omaa soittamistaan.

Kuvionuottijärjestelmän ansiosta erityismusiikkikasvatuksessa saavutettiin poikkeuksellisen hyviä tuloksia. Nykyisin järjestelmää käytetään musiikin erityisopetuksessa useissa maissa ympäri maailmaa.

”Kehitysvammaisille soittaminen on tapa järjestää kaoottisena näyttäytyvää maailmaa. Kun ongelmia oppii ratkaisemaan musiikissa, niitä oppii selvittämään myös arjessa, jolloin itsetunto vahvistuu”, Uusitalo kuvailee.

Kaarlo Uusitalo on pidetty työkaveri ja opettaja. Resonaarin työntekijät kuvailevat häntä näin: ”Olet yli-ihminen, positiivisesti häsläri, aikaansaava innostuja, reilu jäbä, ammattilainen, visionääri ja ainutlaatuinen esikuva! On ilo työskennellä yhdessä!”

Kultaiset Helsinki-mitalit jaettiin 12.6. kymmenelle ansioituneelle kansalaiselle. Kultainen Helsinki-mitali on Helsingin kaupungin korkein tunnustus, eli eräänlainen kunniakansalaisuus. Kaupunginhallitus päättää vuosittain Helsinki-mitalien myöntämisestä ja ne jaetaan Helsinki-päivän yhteydessä.

Kansainvälisesti tunnustettu erityismusiikkikasvatuksen innovaatiokeskus

HelsinkiMission Resonaari on erityismusiikkikasvatuksen arvostettu asiantuntijakeskus ja musiikkikoulu. Se on edistänyt muusikkouden tasa-arvoa jo yli 20 vuotta. Konsertit, bändissä soittaminen ja esiintyminen ovat olennainen osa opetussuunnitelmaa. Resonaarissa opiskelee tällä hetkellä reilut 300 kehitysvammaista tai muulla tavoin erilaista oppijaa.