×
Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse. Med att fortsätta godkänner du detta. Läs mer ›
Acceptera

Suomalainen verkkokauppa osallistuu ensimmäistä kertaa Black Fridayhin – verkkokauppatuotteiden sijaan ystäviä yksinäisille

Black Friday tunnetaan maailman suurimpana ostostapahtumana, joka kasvattaa suosiotaan myös Suomessa. Kaupallisen kulutusjuhlan vastapainoksi helsinkiläinen tekstiilikierrätyksen pioneeri Pure Waste yhdisti voimansa yksinäisyyden vastaista työtä tekevän HelsinkiMission kanssa. Yhteistyönä toteutetun Ystävämyynnin aikana yrityksen verkkokaupassa voi vaatteiden sijaan lahjoittaa yksinäiselle ystävän.

Tänä päivänä jopa joka kolmas suomalainen kokee yksinäisyyden tunteita.1 Tutkimusten mukaan moni yksinäinen yrittää kompensoida yksinäisyyden tunnetta shoppailemalla, vaikka materian haalimisen on havaittu pahentavan huonoa oloa ja johtavan jopa masennuksen tunteeseen.2

Siksi yksinäisyyden vastaista työtä tekevä HelsinkiMissio ja suomalainen vaatevalmistaja Pure Waste päättivät yhdistää voimansa juuri Black Fridayna. Ennennäkemättömän Ystävämyynnin ajaksi Pure Wasten verkkokauppa tyhjenee vaatteista ja täyttyy mahdollisuuksista lahjoittaa HelsinkiMission työhön yksinäisyyden vähentämiseksi.

− Black Friday, joka tunnetaan kulutuksen riemujuhlana, voi itse asiassa olla yksinäisille mustaakin mustempi päivä. Siksi halusimme nostaa yksinäisyyden ongelmana tapetille juuri tänä päivänä. Toivomme, että Ystävämyyntimme Pure Wasten kanssa saa ihmiset havahtumaan ongelman laajuuteen ja auttamaan yksinäisiä, kertoo Tuula Colliander, HelsinkiMission toiminnanjohtaja.

Pure Waste on helsinkiläinen vaatevalmistaja, joka tunnetaan ennen kaikkea vastuullisista arvoistaan. Tekstiilikierrätyksen pioneeriksikin kutsuttu yritys valmistaa vaatteensa 100 % kierrätetyistä kuiduista hyödyntäen tekstiiliteollisuuden leikkuujätettä.

− Me Pure Wastella olemme sitoutuneet ottamaan kaikissa toimissamme huomioon ekologiset ja eettiset arvot. Emme halua kannustaa kuluttajia ylikuluttamiseen ja siksi emme ennen tätä vuotta olekaan osallistuneet Black Fridayhin. Mutta kun HelsinkiMissio lähestyi meitä yhteistyön merkeissä, oli ilmiselvää, että tässä meidän täytyy olla mukana, taustoittaa Hannes Bengs, Chief Brand Officer Pure Wastelta.

Ystävämyyntien lahjoitukset ohjataan lyhentämättömänä HelsinkiMission työhön yksinäisyyden vähentämiseksi. Kerätyillä varoilla HelsinkiMissio muun muassa kouluttaa ja koordinoi vapaaehtoisia toimimaan tukihenkilöinä yksinäisille nuorille ja senioreille.

− Yhteistyö Pure Wasten kanssa on hieno osoitus siitä, että nykypäivänä yritysvastuullisuus ulottuu myös sosiaalisen vastuun puolelle. Me HelsinkiMissiolla näemme, että yksinäisyyden vähentäminen työpaikoilla ja yhteiskunnassa on yksi suurimmista vastuullisuusteoista, joita yritykset voivat tehdä, lopettaa Colliander.

Vieraile verkkokaupassa ja tue yksinäisyyden vastaista työtä täällä.
Lataa lehdistömateriaalit täältä.

1 Suomen Punainen Risti: Yksinäisyys on räjähtänyt Suomessa – asialle on tehtävä heti jotain, 2021.
2 Pieters, Rik: Bidirectional Dynamics of Materialism and Loneliness: Not Just a Vicious Cycle. Journal of Consumer Research Volume 40, Issue 4, 1 December 2013, Pages 615–631.